Plan voor ontwikkeling containerterminal in Vlissingen

10.04.2018
Tankcontainers

De Rotterdamse Kramer Groep werkt samen met de Zeeuwse havenbedrijven Verbrugge en Kloosterboer aan een nieuw plan voor de ontwikkeling van een containerterminal in Vlissingen.

Vorig jaar werd door Kramer een plan gelanceerd om een nieuwe terminal te ontwikkelen op een deel van het te saneren Thermphos terrein. Omdat het merendeel van de lading ten behoeve van Kloosterboer en Verbrugge behandeld zou worden, is besloten om de krachten te bundelen in een joint venture.

De terminals van Kloosterboer en Verbrugge liggen op zo’n tien kilometer afstand van Thermphos, waardoor de aan- en afvoerkosten veel te hoog worden. Daarom is de keus gevallen op de locatie op de hoek van de Bijleveld- en de Quarleshaven. Oorspronkelijk wilde Verbrugge op die locatie samen met het Duitse Eurogate onder de naam VCT een eigen containerterminal ontwikkelen, maar dit plan strandde in de economische tegenwind na 2008.

De locatie beslaat ongeveer 30 hectare, wat gelijk staat aan ongeveer 60 voetbalvelden. Aan beide zijden kan een kade van ongeveer 600 meter worden ontwikkeld, een voor deepsea-schepen en een voor binnenvaart-, feeder- en shortseaschepen. Er is nog geen harde tijdsplanning, maar er wordt vanuit gegaan dat er in 2020 een terminal operationeel is. Kramer wil bij voorkeur met brugkranen werken, maar sluit niet uit dat in de aanloopfase mobiele kranen worden ingezet.

Bron: Nieuwsblad Transport

Laatste nieuws

25.07.2018

Wat zit er in een container?

Veel Havenwerk collega’s werken dagelijks met containers. Maar weet je ook altijd wat er in de container zit?

04.02.2021

Veiligheid - Voorkomen van rugklachten

Rugklachten zijn meestal het gevolg van verkeerde belasting. Pijn kan ontstaan doordat je meer tilt dan je rug kan verdragen. Wees je bewust van de risico’s en til/draag een last op de juiste wijze om rugklachten te voorkomen.

26.04.2021

Wij als Havenwerk leveren flexinuïteit!

“Havens, politiek en consultancy: ik leef in verschillende werelden. Daar word ik gelukkig van. De haven is een wereld van weinig woorden en doorpakken, terwijl de politiek me juist leert om geduldig te zijn."