Plan voor ontwikkeling containerterminal in Vlissingen

De Rotterdamse Kramer Groep werkt samen met de Zeeuwse havenbedrijven Verbrugge en Kloosterboer aan een nieuw plan voor de ontwikkeling van een containerterminal in Vlissingen.
Vorig jaar werd door Kramer een plan gelanceerd om een nieuwe terminal te ontwikkelen op een deel van het te saneren Thermphos terrein. Omdat het merendeel van de lading ten behoeve van Kloosterboer en Verbrugge behandeld zou worden, is besloten om de krachten te bundelen in een joint venture.
De terminals van Kloosterboer en Verbrugge liggen op zo’n tien kilometer afstand van Thermphos, waardoor de aan- en afvoerkosten veel te hoog worden. Daarom is de keus gevallen op de locatie op de hoek van de Bijleveld- en de Quarleshaven. Oorspronkelijk wilde Verbrugge op die locatie samen met het Duitse Eurogate onder de naam VCT een eigen containerterminal ontwikkelen, maar dit plan strandde in de economische tegenwind na 2008.
De locatie beslaat ongeveer 30 hectare, wat gelijk staat aan ongeveer 60 voetbalvelden. Aan beide zijden kan een kade van ongeveer 600 meter worden ontwikkeld, een voor deepsea-schepen en een voor binnenvaart-, feeder- en shortseaschepen. Er is nog geen harde tijdsplanning, maar er wordt vanuit gegaan dat er in 2020 een terminal operationeel is. Kramer wil bij voorkeur met brugkranen werken, maar sluit niet uit dat in de aanloopfase mobiele kranen worden ingezet.
Bron: Nieuwsblad Transport
Laatste nieuws
Overslag Rotterdam: meer containers, meer wind, minder kolen
De haven van Rotterdam sloeg vorig jaar ruim een procent minder goederen over. Het goede nieuws waait uit de offshore windhoek, containeroverslag steeg verrassend veel in de tweede helft van 2016 en natte bulk blijft een stabiele productgroep.
Documentaire haven Rotterdam
Wie heeft de documentaire over de haven van Rotterdam al gezien?
Havenwerk investeert in vakmanschap
Havenwerk heeft zes van haar medewerkers opgeleid tot tallyman en -controleur